Valkeeniemen sivujen ensimmäisessä versiossa elokuussa 2018 luvattiin NEUVOT-osion täydentyvän jo syyskuussa. Pidetään lupaus. Syyskuussa lisätään kootut huolettomuusohjeet. Välimerkiksi sopinee iloluonteinen kukka-aihe. 

Janne olisi mielellään tehnyt uran kouluttajana. Itsenäisenä luennoitsijana hän esiintyi suurilla foorumeilla, muun muassa Finlandia-talossa ja Tampere-talossa ja 50 muussa suuressa luentosalissa. 
  Työpaikoissaan hän laati monia potilasohjeita, esimerkiksi sisätaudeilla sydänpotilaille "Miten toimin, jos sydämeni pysähtyy" ja psykiatriassa parisuhdekriiseissä "Riitele tehokkaasti - kootut riitelyohjeet". Näillä sivuilla julkaistaan Valkeeniemen ainutlaatuisia neuvoja sitä mukaa kuin niitä löydetään. Joitakin on säilynyt hänen entisissä työpaikoissaan. 

Kootut huolettomuusohjeet on Jannen eniten jakama A4. Siitä on useita versioita. Täytyy muokata. Se ilmestyy tälle listalle syyskuussa 2018. 

Janne Valkeeniemi-kirjassa mainitaan mielentyhjennysmenetelmä unettomuuden hoidoksi. Sitä on neuvottu ja kirjallisesti jaettu useissa hoitopaikoissa tuhansille unettomille. 

Joka kerta kun Janne itse opasti sen potilaalle, hän vitsaili ohjeen nimestä. "Ei tarvitse huolestua mielen totaalisesta tyhjentymisestä." Parempi nimitys olisi joku tämmöinen: Mieltä askarrut-tavien asioiden kutistamisen keinojen johdonmukainen käyttö niin, että väsymys saa tehdä tehtävänsä, ja uni tulee.  Pitkänsorttinen nimi?
Menetelmä esitetään tässä sellaisena kuin Janne jakoi sitä yksityisvastaanotollaan ennen lähtöä Pispalaan.

Mielentyhjennys univaikeudessa    

Janne Valkeeniemi, psykiatrian erikoislääkäri

Janne: Menetelmän historia
Usein illalla mielessäni on ratkaistavia ongelmia, jotka estävät nukahtamisen. Herään niitä miettimään. Käytän menetelmää 2-5 kertaa viikossa. Opin se 10 vuotta sitten. 
Olen opettanut mielentyhjennyksen tuhansille. Virkatyössäni vanhuspsykiatriassa menetelmä opetettiin kaikille potilaille. Monet, jotka olivat unilääkkeitä käyttäneet vuosia, pääsivät niistä eroon. Vielä useammat ovat välttyneet unilääkkeiltä.
Monet vuorotyötä tekevät sairaanhoitajat alkoivat käyttää mielentyhjennystä.


Menetelmän hyvät puolet
On tehokas! Ei maksa mitään. Sivuvaikutuksia ei ole. Menetelmä on helppo.
Mitä enemmän sitä käyttää, sitä helpommaksi tulee. Se toimii nukahtamisen vaikeudessa ja unen keskeytyessä. Sopii myös päivätorkahduksen aloittamiseen.

Menetelmän huonot puolet
Tää on kylä hirveetä! Mää myännän! Tää vaatii nääs käyttäjältä omaa osallistumista. Unilääketabletin nielaiseminen ei vaadi mitään. Mielentyhjennyksessä täytyy itse tehdä jotain. Se on joidenkin mielestä kamalaa.


Kaikki tapahtuu mielikuvissa

Kaikki mitä seuraavassa esitetään, tapahtuu mielikuvissa. Menetelmän käyttäjä ei liiku, ei tee mitään muuta kuin noudattaa ohjeita. Hän lojuu paikassa, missä pitäisi nukahtaa.


On kolme vaihetta: 1. Asiat muistilapuille, 2. tässä ja nyt, 3. numeroita 20:sta alaspäin.
1. Asioille nimet ja ne viedään muistilapuille

Kaikki tässä esitetty tehdään mielikuvissa, ei konkreettisesti.
Nukahtamista estää asioiden jääminen mielessä pyörimään. Kiinnostavat tai ahdistavat asiat tunkevat mieleen. Niitä ei pysty sysäämään pois. Ei kannata yrittää sellaista mikä ei onnistu.
Päinvastoin!
Tarkastellaan, mikä asia mielessä oikein pyörii. Annetaan asialle nimi, otsikko. Kirjoitetaan asian nimi kuvitellulle muistilapulle. Viedään lappu kuvitellulle muistitaululle.
Esimerkki: Taloudellinen tilanne on vaikea. Annetaan ongelmalle nimi, ja se on RAHA. Kirjoitetaan RAHA muistilapulle. Viedään lappu seinälle. Siellä se on, ja siinä lukee RAHA.
Mikä muu asia pyörii mielessä? Olkoon vaikka huoli siitä että ei saa unta. Se ajatus on tehokkaimpia unettomuuden aiheuttajia. Annetaan sille nimi, UNEN SAANTI, ja kirjoitetaan se lapulle. Lappu seinälle, muistitaululle. Siellä se on UNEN SAANTI.
Ja niin edelleen. Mieltä kiihdyttävät asiat ovat tallessa muistitaululla. Siirrytään vaiheeseen 2.Kun olet oppinut menetelmän ja käyttänyt sitä, voit jättää tämän 1. vaiheen pois.


2. Tässä ja nyt

Havainnot omasta olotilasta. Onko hiljaista? Onko sopivan lämmintä? Onko kesällä ikkuna pimennetty? Tyyny pöyhittynä hyvässä asennossa?Sitten lähdet mielikuvissa kierrokselle tutussa huoneessa.

Aloiteta yhdestä nurkasta huoneen tarkastelu. Vain mielikuvissa, silmät kiinni. Hitaasti, niin että ehdit rauhassa viedä tarkastelun eteenpäin. Aloitusnurkka, sen seinä ja sen pinta...Tähän tapaan...Vuoteessa makailen selälläni.
Ylläni on kuusipaneelikatto.
Vasemmalla on seinä, siinä oranssinsävyinen tapetti. Tämän seinän edessä on lipasto.
Siitä oikealla on ovi, joka on avoinna yläkerran muihin tiloihin. Sitten on vierekkäin kaksi komeroa. Ja seuraava nurkka...
Hitaasti ja järjestelmällisesti muistelet koko huoneen sisustuksineen aloitusnurkkaan saakka.
JOS ajatus hyppää muualle, "rangaistuksena" joudut ajatuksissa huoneen ensimmäiseen nurkkaan takaisin, ja siitä lähtö kierrokselle uudestaan.Kun huone on ajatuksissa päästy ympäri, nukahtaja on valmis osaan 3.

3. Kahdestakymmenestä alaspäin

Ajattele hetki numeroa 20. Kuvittele näkeväsi sen mielessäsi.
Hitaasti alat vähentää numeroita
.
Omassa mielessä, ei ääneen laskien. On helpompaa, jos kuvittelet näkeväsi numerot mielessä. Tärkeää on tehdä tämä sopivan hitaasti.
Samalla hengityksesi tasoittuu rauhalliseen, hitaaseen rytmiin numeroiden vähentymisen kanssa.

20 kaksikymmentä...

19 yhdeksäntoista...

18 kahdeksnatoista...

17 .... jne

Jos ajatus karkaa muuhun aiheeseen, aloitat 20:sta uudelleen.

20, 19, 18, 17, 16, 15 ....


Tätä jatkat niin kauan, kunnes pääset nollaan tai nukahdat.
Jos uni ei tule, vaikka pääset nollaan, aloitat 20:sta taas, kunnes nukahdat.

Hyvää yötä. Tai hyviä päiväunia.




Erään huolettomuusohjeen, "näkkileipäperiaatteen" historia

Huolettomuusohjeet ovat kooste, joita Valkeeniemelle oli kertynyt 1980-luvulta alkaen.
Osaksi ne ovat lainattuja, osaksi omiin havaintoihin perustuvia.

Janne sanoi usein: minä en keksi koskaan mitään. Elämä tuottaa tilanteita, joissa keksinnöt syntyvät itsestään. Näkkileipäperiaate syntyi keväällä 1996

Hänellä oli  potilaana oli kokenut poliisi, joka ensimmäistä kertaa urallaan joutui niin kovaan stressiin, että menetti keskittymiskykynsä ja yöunensa.
Rikosjuttu, jota hän oli ryhtynyt tutkimaan, paisui ja rönsyili ja mutkistui. Lopulta tuntui, että resurssit eivät riitä homman hoitamiseen.
  Kello oli 11, kun potilas tuli Valkeeniemen vastaanotolle. Janne unohtanut syödä aamiaista, ja hän oli ajanut Yamahalla aamupakkasessa työhön. Nälkä kurni. Hänellä oli työpaikan kaapissa aina näkkileipää. Niin oli myös tuona päivänä. Hän sanoi potilaalle:
- Ajattele sinäkin näkkileipää! Ajattele kovaa, pyöreää Ylhäisten ruisleipää! 
- Häh?
- Niin, kuvittele että sinulla on nälkä ja saatavilla on ainoastaan näkkileipää. Miten sitä syöt? Otatko kädellä tukevan otteen leivästä ja toisella kädellä venytät suupieltä, ja survot leivän kurkusta alas.
Mies suutahti, mutta vastasi: - En tietenkään. En minä tyhmä ole.
- Älä hermostu. Kyllä tämä tästä. Miten sitä kovaa leipää syöt?
- Puraisen reunasta palasen. Jauhan sen, ja nielen.
- Entä sitten?
- Sitten puraisen taas palasen, ja niin edelleen.
- Mitä on jäljellä 5 minuutin kuluttua?
- Ei mitään. Minä olen syönyt sen, asiallinen poliisi vastasi.
- Onpas. Jäi reikä. Mutta sitä ei kukaan kaipaa, sanoi näsäviisas Valkeeniemi. Potilas tajusi.
Hän piti muutaman päivän sairaslomaa ja hoiti rikostutkinnan loppuun.
  Huolettomuusohje nro 6, näkkileipäperiaate oli syntynyt. 


Janne Valkeeniemen huolettomuusohjeet

1. So what!
Tampereen kiälellä: Ei ny tehrä tästä isompaa numeroo.
Reenaa so whatin ääntämistä! Ei näin: so vot. Mitä toi muka o? Se pitää tulla: souuvvuottt!

2. Onko todelliseen huoleen syytä?
Kuviteltu huoli? Toteutumaton pelko? 
Muista: järki on hyvä ominaisuus, jos sitä käyttää. Käytä nyssitte.

3. Ei sille mitään voi! Mennyttä ei voi muuttaa. Asia ei kuulu vaikutuspiiriini.
Jo 1800-luvulla tiedettiin: turha on surra maahan kaatunutta maitoa.

4. Onko asia näin suuren huolen arvoinen?
Suhteellisuudentaju vippaa kun ajattelu jumiintuu. Varsinkin jos tunteet kuohuvat.

5. Ei kai jäänyt levy pyörimään paikalleen?
Jankkaaminen ei auta. Menee henkinen energia hukkaan.

6. Tehdään eikä pelkästään murehdita.
Jannen näkkileipäperiaate: muru kerrallaan tulee eliminoiduksi mitä vain. 
Konkreettinen tekeminen auttaa ajatusten kanavan vaihtamiseen. 

Konkreettinen tekeminen todistaa huolestuneelle, että asiat voivat olla hallinnassa.

7. Ei rasiteta itseä vaatimalla mahdottomia?
Kiitollisuutta murrosikäiseltä? Täydellisyyttä ihmiseltä, itseltä?
Errare humanun est. Erehtyminen on inhimillistä.

8. Huumorintaju tallella?
Itselle nauraminen on lääkettä, aluksi karvasta, ja kohta makeaa.

9. Tappio käännetään voitoksi. Komparaatioterapiaa: olisi voinut huonomminkin käydä.
Olinpa tyhmä - virheistä oppii. Kuinka viisas minusta tuleekaan?

10. Omat mokat ja menetykset myönnetään. 
Peitelty moka on rasite. Menetyksen kieltäminen estää toipumasta.

11. Ei jatketa yksinään huolehtimista! Keskustellaan. Otetaan vastaan apua.
Pätevän second opionin voi saada luotettavalta ystävältä.

"Kuolemansynti" on hyvän elämän este. Laiskuus kuuluu keskiaikaisiin "kuolemansynteihin". Oikeastaan laiskuus on murehtimista, joka tarkoitti henkistä velttoutta. Huolettomuusohjeet toimivat, jos panee itsensä ajattelemaan. 
Kuolemansynti tarkoitti asenteita, jotka pilasivat ihmisen mahdollisuuden hyvään elämään. Esimerkiksi ahneus: ahne ihminen ei ole koskaan tyytyväinen. Ahne on aina huolissaan!